Søndagsvandringer i Oslo marka (gratis) og byen

Vandringer i Oslomarka og byen

Kjære alle sammen!

Vi må ha mål og spennende turer fremover, derfor har vi satt opp ulike vandringer, som vi kan glede oss til å oppleve sammen med deg.

Hvert steg på våre vandringer er en del av et fantastisk natureventyr.

Vi legger opp de fleste vandringer, så du som kan velge hvor «langt» du vil gå, bl a med hensyn til nærhet til offentlig kommunikasjon.

Vandringer

I vinter har vi ofte vandringer i Østmarka på søndager, se info på Facebook:

Femirun & WALK

Active Adventure & Travel

Pga viruset må vi følge Corona reglene 😊 på vandringene.

Vi må holde 2 meter avstand.

Er du forkjølet, venter du til neste vandring.

Andre vandringer som kommer informasjon om er:

Sopptur i Nordmarka med soppkjenner.

Bærplukkingstur i Nordmarka.

Vi legger ikke ut dato på turer før Oslo kommune anbefaler oss å ta kollektiv. Oppmøtetid og info om turen blir da lagt ut.

Følg med på våre sider, legg planer for din vandring.

Vi gleder oss til vandringene!

Vibeke & Aage

Ved spørsmål kan du sende en e-post til: Active Adventure Travel - FemiRUN & WALK eller ring: 900 93 362 (kl. 09-16)

Pilegrimsvandring: Fra Stovner til Leirsund innom 1000 år gamle fotspor

Vandring: Vår

Denne turen på ca. 12 km starter fra Stovner senter, hvor du kan starte med å gå opp i Stovnertårnet og få en storslagen utsikt over Groruddalen og Oslofjorden.

Fra informasjonstavla om oldtidsveien på Stovner vandrer du andre del av pilegrimsleden Oslo-Trondheim ved å følge det merket som vises på fotografiene. Denne følger Den Trondheimske Kongevei inn i Gjelleråsmarka. Du finner en fint tilrettelagt rasteplass på toppen av åsen, og det er også flere rastebenker på vei ned mot Hellerudsletta.

Etter Lahaugmoen følger Pilegrimsleden gangstien rundt Hellerudsletta, før den går over Årås bro. Like øst for hotellet ligger Norsk hyttesenters permanente hytteutstilling. Her kan du gjerne ta en pause i solveggen på din favoritthytte før du fkrysser Nitelva. Fiskeplassen på Nittedalsiden av denne broa er svært populær, og fiskeslagene er mange.
Pilegrimsleden fortsetter til høyre straks etter broa, og du kommer raskt over til et variert landskap med åkrer, skogholt, boligfelt og gamle hulveier. Flere steder langs veien ser du tårnet på Skedsmo middelalderkirke, som ligger på det gamle tingstedet Skedsmovollen. Ruta går etter hvert rett over dette historiske stedet. Sett gjerne av litt ekstra tid der, slik at du får lest informasjonstavlene om istidsnatur, fornminnefunn, tingstedet, kirka og slaget ved Nitsund i 1022 mellom kong Olav II Haraldson og raumernes bondehær. Dagens pilegrimsled fortsetter 608 km videre fra Skedsmo til Trondheim/Nidaros fordi Olav falt i slaget ved Stiklestad i 1030, åtte år etter Nitsundslaget. Da han kort etter ble helligkåret, startet pilegrimsvalfarten til hans gravsted ved Nidelva, og etter hvert ble han Norges nasjonalhelgen Sankt Olav.

Underlaget på denne vandringen er en stadig skiftning mellom skogssti, gressveier, grusveier og noen asfalterte gangstier. Turen avsluttes på Leirsund togstasjon. Ruta krysser flere busslinjer, så den kan lett deles i tre småturer.

Mærradalen: Fra Majorstua til Bogstad – og videre ned Lysakerelven

Vandring: Vår

Du er velkommen til å bli med på vandring langs Merradalen og Lysakerelven.
Du velger lengden selv   Den korteste vandringen er ca 6 kilometer.
Vi vandrer gjennom Frognerparken til Radiumhospitalet opp Merradalen hvor vi følger Merrabekken helt til Bogstad. Her kan du eventuelt ta bussen til sentrum.
Vandringen går så videre via Fossum til Grini hvor vi møter Lysakerelven som vi følger ned til Lysaker.
Fra Lysaker kan du ta tog og buss til Sentrum.
Fra Lysaker følger vi «fjorden» via Vækerø Hovedgård og Maritim, Skøyen og videre til Aker Brygge.

Kyststi: Fagerstrand til Alværn på

Nesodden

Vandring: Vår - Sommer

Opplev Nesoddens natur og kystkultur på en tur langs sjøen. Ruta går over svaberg, på stier og gamle ferdselsveier og langs hytteveier og småveier. Turen følger Kyststi og går vekselsvis i strandkanten, gjennom små skogholt og hytteområder forbi gamle brygger og gjennom små tettsteder. Du passere flotte utsiktspunkt som Oleannas utsikt ved Fjellstrand der det også en en siktskive som viser hva du ser på den andre siden av Oslofjorden. Ruta passerer gamle isdammer der man på 1800-tallet tok ut is for eksport til ulike steder i Nord-Europa. Gamle gruver finner du bl.a ved Svestad der det også er en strand med kvarts som ble hentet ut på 1800-tallet. Det er mulig å starte og avslutte turen flere steder underveis da det er flere busstopp på bilveien som løper parallelt med ruta.

Bli med, forbi kaia ved Dalkenstrand før du igjen kommer over på en sti forbi flere gamle gruver.

Maridalsalpene

Vandring: April - Mai

Vårtur over 3 av toppene i det som kalles Maridalsalpene. . Det er en tur med en del stigning, men så er til gjengjeld utsikten veldig fin fra toppene. Godt utsyn mot Oslo og fjorden.

Dragonveien: Fra Hakadal til Kjelsås

Vandring: Vår

"Dragonveien" var en ridevei brukt av vårt første dragonregiment fra Akershus festning til Opplandene. Fra Akershus festning gikk den til Kjelsås og langs østsiden av Maridalsvannet rett til Hakadals Verk.
Turen starter naturlig fra Hakadal stasjon og ender ved Norsk Teknisk Museum på Kjelsås. Det er kort vei til jernbanestasjonene Nittedal, Movatn og Snippen underveis på turen.
Stien er en av fem historiske ferdselsveier nordover fra Oslo.
De har trolig vært i bruk fra den første bosetning i Aker og Opplandene og fram til 1800-tallet. Felles for urgamle veifar er et effektivt veivalg.
For deg som ønsker å gå videre, går vi ned Akerselva fra Norsk Teknisk Museum og kanskje vi avslutter ved Monolitten
For deg som må avslutte turen tidlig, har du flere alternativ med offentlig kollektiv.

Alnaelva fra Grorud til Oslo sentrum

Vandring: Mai

Du blir med på vandringen så lenge du har tid og mulighet
Underlaget er alt fra asfalt, grus og natursti.
Vandringen blir Grorud, ned langs Alnaelva til Sentrum. Fosser og regnskog skal du oppleve.

Movatn til Sørkedalen

Vandring: Juli

Fin tur på blåmerkede stier og noe vei. God stigning fra Movatn til Tømte.  Seig og fin motbakke opp til Kobberhaugen og ned via Finnerud.

Lørdagsvandring Frognerbekken

Vandring: Vår

Den øverste delen av Frognerbekken er en ukjent perle for mange!
Vi starter ved Sognsvann og følger Sognsvannbekken sørover. Stien er dårlig merket, men det er lett å følge bekken. Så husk gode sko og sokker.
Frognerbekken er en perle av en turvei sør for Frognerparken!
Vi går videre mellom to av Oslos mest fasjonable gater, Madserud Allè og Halfdan Svartes gate (sør Vigelandsparken). Her strekker bekken som nå kalles elv, seg nedover mot Frognerkilen.
Turstiene langs elva fra Vigelandsparken og nedover er godt opparbeidet. Til tross for at elva går gjennom urbane strøk, og at du hører både biler og ambulanser hele veien, så er det biologiske mangfoldet langs elva svært rikt.

Flykningeruta, en todagerstur med overnatting (38 km)

Vandring: Mai

Flyktningeruta går fra Skullerudstua i Oslo og helt til Grenselosmuseet ved vannet Skjervangen i Eidskog. En tur på borti 120 km.
Det fins flere flyktningruter i Norge, men denne tar utgangspunkt i trafikken som gikk ut fra Oslo og østover til Sverige. Den første delen, gjennom Østmarka til Enebakk, følger kurér-ruta Timian. På den østre siden av Øyern og videre til Sverige er den en kombinasjon av flere ruter som var i bruk.
Vi tar turen gjennom Østmarka fra Skullerudstua og er ca 38 km.
Terrenget er litt krevende, da det er mye opp og ned når en går den retningen. Men, nydelig natur og historiske omgivelser gjør vandringen til en flott opplevelse. Vi overnatter, så pakk ned telt, sovepose, mat og drikke.