SICILIA-en reise fra Palermo i nord til Agrigento i syd gjennom et fantastisk landskap som oser av KULTUR, MAT, VIN, historie, mafia og en varme fra det sicilianske folket, som vi aldri vil glemme

Dag 1 Palermo, en herlig vandringsuke ligger foran oss

Vi ankommer Palermo på ettermiddagen og går rundt i byen for å bli kjent.

Byen er full av liv og det er vel verdt å gå til markedet og oppleve intensiteten, skrikende selgere, store bugnende boder med fisk, kjøtt, frukt, grønnsaker, pasta, olivenoljer, oster og alt du kan tenke deg. En herlig blanding av alle mennesketyper, selgeren som roper, mødre med småbarn, fedre som tar seg en røyk, en tigger her og der og stort sett alle kjøper et eller annet. Eller vandre gjennom gågatene og kikke på livet.

Palermo har vært underlagt flere herredømmer og er en smeltedigel av en rekke kulturer: Fønikere, grekere, romere, bysantinere, arabere, normannere og fyrstehus med fransk, spansk, østerriksk og piemontesisk opprinnelse og nå er vi her for å oppleve Palermo.

Fra markedet går vi opp til Normannerpalasset og følger hovedgågaten via Quatro Fontane.

Opplevelsen av palasset, stille parker og domkirken var store og flotte bygg med sine egne historier.

Middagen inntar vi nede ved havnen på en fantastisk herlig fiskerestaurant, kun 2 min fra hotellet vårt.

Palermo

Dag 2 av Siciliadrømmen

Palermo - Santa Cristina Gela – Corleone

Magen er mett etter gårdagens middag, der vi våkner opp til en ny morgen i Palermo.

Alle gleder seg til å starte vår vandring på Magna Via Francigena.

Det blir transport fra Palermo til landsbyen Santa Cristina Gela. Foran oss ligger en vandring på 25/27 km (fra 2022 kan du velge en avkortet rute på 14 km) i varierende terreng, på stier, grusveier, litt asfalt og flott terreng.

Veien opp til Santa Cristina Gela er en flott strekning og vi får et overblikk over Palermo med havet, daler og fjell. Dalen ned til Palermo ble kalt, Conca d`Oro, gulldalen, pga store områder med appelsin- og sitrontrær. Dessverre har trærne måttet vike for den økende utbyggingen av Palermos nærområder.

Ved startpunktet midt i landsbyen står en statue av Padre Pio som ønsker oss god tur. Et par store hunder ligger dovent og kikker på oss.

Alle mennesker, gående eller kjørende hilser, smiler og vinker til oss der vi legger i vei.

Vi vandrer oppover åssiden med en flott utsikt over innsjøen, Lago Piana di Albanese og en stor pinjeskog.

Stedvis er stien kladdete etter nedbør, men humøret er på topp og vi ler og vandrer videre.

Historiske drikkevannskummer, olivenlunder, druestokker, kuer, sauer, vindmøller og solceller, høye fjell til dype daler og elver som vi passerer skaper tanker og minner.

Etter 12 km gjennom jordbrukslandskapet kommer vi frem til klosteret Santuario di Tagliavia hvor vi spiser lunsj og samler overskudd til resten av vandringen. Stien fortsetter langs jordekanten, opp og rundt fjellnabber og ned grusveier. Mot slutten av etappen går stien helt ned i dalbunnen før den går opp igjen mot Corleone. En tøff stigning på den nest siste kilometeren, før målet er nådd for dagen. Belønningen er et supert hotell liggende i et rolig strøk. Corleone, bare navnet oser mafia, slik vi alle husker filmer som Gudfaren etc. Hyggelig og intimt sentrum med noen barer og gode restauranter.

Kvelden kommer med vakker solnedgang og en smakelig middag med god vin og samtaler om dagens vandring som skaper nye mål-morgendagens opplevelsesmål.

Palermo - Santa Cristina Gela – Corleone

Med magen full av en herlig italiensk frokost og kroppen litt støl fra i går, starter vi dagen med en times kjøretur til den flotte fjellandsbyen Castronovo di Sicilia som ligger beskyttet av 2 gamle borger og et fjell.

I dag er det en lett vandring på 14 kilometer, gjennom olivenlunder, på gress, grus og litt asfalt som slutter med en oppover bakke på slutten, med fantastisk utsikt over landskapet rundt oss. Cammarata er en fjellandsby med en koselig gammel bydel.

Nabobyen til Cammarata er San Giovanni Gemini med mange butikker, gamle bygninger og et flott spisested hvor vi spiser en mangeretters lunsj og nyter den lokale vinen.

Castronovo di Sicilia – Cammarata/San Giovanni Gemini

Dag 4 av Siciliadrømmen

Vandring fra Cammarata til Sutera

Hvert skritt vi tar på våre vandringer, gir oss flotte opplevelser og det er spennende å se endringene i landskapet vi opplever fra nord til syd, i flora og fauna, daler, sletter, fjell og landsbyer.

I dag er Sutera målet, en nydelig landsby med 1.400 innbyggere, som bor rundt foten av det karakteristiske fjellet, San Paolino, som har form som en italiensk hatt kalt, Borsalino. På toppen er det et kloster og en nedlagt militærleir, som er vel verdt et besøk. Stien opp begynner ved museet i sentrum.

På 60 tallet var det over 6.000 mennesker som hadde sine hjem og liv i Sutera, men så kom utvandringen pga den økonomiske utfordringen til denne vakre byen, med 7 kirker, minner etter arabere, kloster, skoler, butikker og sin egen historie.

I dag er Sutera en vakker gammel dronning, med 39% falleferdige ruiner av tidligere familiehjem, men selv ruinene har sjarm og forteller om unge mennesker som har funnet sine nye hjem i «nord».

Turen til Cammarata til Sutera, en vakker tur på 21 kilometer (Nytt i 2022 blir at de som synes etappen kan bli for lang og krevende, får tilbud om transport halvveis i etappen. Sammen går vi siste del til Sutera, ca 11 km).

Fra Cammarata går vi på vei og sti ned til elven og jernbanesporet, som vi følger før vi krysser veien og begynner stigningen opp til Acquaviva Platani. En vakker landsby med bratte gater. Deretter får vi en lang og god stigning oppover før vi runder et fjell. Der ser vi stien som strekker seg langs en ås helt til Sutera. Fjellet San Paolino ser vi resten av etappen. Flotte grusveier og fantastisk utsikt. Som en drøm!

Vi møter Piero som eier overnattingstedet og er en kjempehyggelig sicilianer, som elsker sitt Sutera og formidler historien på italiensk og engelsk.

Borgen og klosteret på toppen av fjellet, San Paolino er verdt et besøk, kombinert med et besøk i museet hvor vi lærer om landsbyens historie.

Vandring fra Cammarata til Sutera

Dag 5 av Siciliadrømmen

Sutera til Racalmutto-Agrigento

På Sicilia blir vinløvet rødgyllent om høsten, som vinen. Vi har opplevd høstens varme farger i dalene og «vinterens» spede farger på fjellet der Alpefiol og Krokus blomstrer.

Den siste økten mot Agrigento er en vandring fra Sutera til Racalmuto og er på 24 kilometer. (Nytt i 2022 blir at de som synes etappen kan bli for lang og krevende, får tilbud om transport til ca halvveis i etappen. Dette er lunsjstedet hvor dere venter på resten av gruppen. Sammen går vi siste del til Racalmuto, ca 13 km.)

En litt krevende vandring, men akk så vakkert. Terrenget har endret seg siden Santa Cristina Gela med sine spisse store fjell og daler, til myke åser, koller og dyrket mark. En herlig etappe hvor vi nærmer oss Racalmuto eller Grotte og tog eller buss til Agrigento. Alt etter dagsformen og været.

I Agrigento bor vi på et 4 stjerners hotell, bare 1,5 kilometer unna Valle dei Templi, Templenes dal. Et historisk og spesielt sted med 3 templer fra oldtiden som fortsatt er godt bevart.

Hotellet har en stor, nydelig hage, svømmebasseng, bar og restaurant. Er været bra blir det kanskje en dukkert i bassenget.

Vi spiser en god middag på hotellet og vi vandrer opp til gamlebyen i Agrigento, som byr på varierte opplevelser med et yrende liv i trange gater.

En vandring blir til mens man går. Selv når ruta ligger «der» må vi endre løypa etter vær.

I morgen blir det vandring til Valle dei Templi, Templenes dal, vinsmaking og gamlebyen i Agrigento.

Sutera til Racalmutto-Agrigento

Dag 6 av Siciliadrømmen

Valle dei Templi, Templenes dal

Sicilia har verdens beste konditorer og kaker i alle varianter. På vårt hotell til frokost, kan vi velge over 10 forskjellige kaker til frokost. Ikke som en normal norsk frokost for vandrere, men heldigvis finnes det ost, skinke, salami, youghurt og masse frukt.

Med magen full av frokost og blodsukkeret på topp skal vi nyte dagen og Valle dei Templi, byen Agrigento, en historisk vandring samt en vinsmaking.

Vår historiske vandring tar for seg over 2600 år med historie. Den greske «stat», Valle dei Templi, eller Tempeldalen, er et arkeologisk funnsted i Agrigento (antikkgresk Akragas). Det er et av de mest fremragende eksemplene på kunst og arkitektur i Stor-Hellas, og er en av hovedattraksjonene på Sicilia.

Fra hotellet til Valle dei Templi og retur er ca 4,5 km, deretter 1 km opp til gamlebyen av Agrigento. Her er det sjarmerende små gater og smug, med utallige restauranter, kafèer og små spisesteder i gatene.

De «gamle» grekere var gode til å lage vin, som Sicilianere har lært og videreutviklet dette i over 2000 år.

Dagen i «morgen» skal vi tilbake til Palermo. En flott togtur med lokaltoget som går gjennom deler av det terrenget vi har vandret i.

Valle dei Templi, Templenes dal

Dag 7, Siciliadrømmen

Agrigento - Palermo

En 1,5 timers tur med toget til Palermo gir oss en flott reise gjennom daler og en del av terrenget vi har vandret i. Toget er behagelig og med aircondition. Det stopper på mange små stasjoner og vi ser alt fra nedlagte og falleferdige gårder til gårder med full drift, med sauer, kuer eller geiter, olivenlunder, og landsbyer. Etter 1 time ser vi havet som vi følger den siste halvtimen vestover inn mot Palermo.

En fredagsettermiddag i Palermo med en aperitivo og senere en deilig middag, gir oss en flott kakofoni skapt av mange mennesker som feirer helgen og dagen.

På vår vandring har vi opplevd stillheten i naturen og nå skal vi nyte Palermo med sin historie og med sine lukter, smaker og lyd.

Kvelden kommer og middag feirer vi med en smakelig middag, gode viner og minner som er blitt en historie.

Vår siste vandring i Palermo er fra restauranten og fem minutter til hotellet, akkurat passe langt i kveld.

Kroppen «smiler» og vi er fornøyde med både vandringer, mat & drikke. Vårt sinn er fylt med opplevelser fra mennesker, landsbyer, historier og natur.

En god natts søvn blir det før vi vender hjemover til Norge.

Da er reisen over for denne gang, men historiene og minnene skapes av hver enkelt vandrer.

Høres dette fristende ut er du velkommen til å vandre med oss i september og skape dine egne minner.

Vibeke & Aage

Tusen takk for lånet av bilder fra våre vandrere.

Reisen er: 24.september-1.oktober

Agrigento - Palermo

Gi oss gjerne din tilbakemelding

Husk å lese Reisevilkår, lover og regler

Last ned PDF

Turen vil avlyses dersom det er under 8 personer som melder seg på og depositumet tilbakebetales. | Ruten kan endres dersom spesielle metrologiske forhold tilsier det. | Oppsatte hotell kan endres. | Dersom flyselskapet endrer tid/rute vil dette medføre endringer. | Det tas ikke ansvar for eventuelle skrivefeil.